OneOff kirjoitti:
Ei tämä touhu ole pelkästään populaatiosta tai bruttokansantuotteesta kiinni. Vrt. Uusi Seelanti.
Ei toki, mutta se vaikuttaa merkittävästi ja anglosaksisena maana NZ:ssakin varmasti tuloerot ovat suuremmat kuin Suomessa ja rikkaita lienee enemmän kuin Suomessa huolimatta väkiluvusta+vapaan rahan määrä absoluuttisesti suurempi. Ja toki jos kansakunta on isossa osin homman takana, niin sponsorirahaakin löytyy helpommin, kun rahalla saa näkyvyyttä jolla on väliä ihmisille.
Kun suurimmalle osalle suomalaisista purjehdus on EVVK ja en esim. edes itse purjehtijana ole erityisen kiinnostunut purjehduksen seuraamisesta, VOR:n kohdalla suurempi kiinnostus on peliä kuin itse kisaa kohtaan

, niin mistäs revit ne "isot rahat", kun massoja ei kiinnosta ja kiinnostuneilla ei ole vapaata rahaa. Se, onko tilanne hyvä vai huono, lienee pääosin mielipidekysymys, en ainakaan minä pidä AC-tiimiä minään itsearvoisena asiana, vaikka sellainen varmasti nostaisi purjehduksen profiilia tavallisen kansan piirissä.
Esim. joku Königsegg autopuolella on juuri esimerkki siitä, että Ruotsista löytyy ihmisiä joilla rahaa on kuin roskaa eikä oikein mitään tekemistä sille. Sitten kun pari vastaavaa kaveria pistää hynttyyt yhteen, niin johan on se AC-projekti kasassa. Ericcsonin ja Volvon voimakas purjehdus-painotus varmasti myös ruokkivat Ruotsissa sellaista yleistä kiinnostusta purjehdukseen.